Toen ik later met mijn eigen kinderen boodschappen ging doen was er niks veranderd. Gelukkig voor hen natuurlijk.
De slager vroeg nog steeds of ze een worstje mochten. Bij de Spar mochten ze tum-tummetjes uitkiezen en de bakker had vaak nog wel een koekje of iets anders lekkers liggen. Dat is het voordeel van boodschappen doen bij de lokale middenstand. Alhoewel sommige supermarkten ook wel schaaltjes neerzetten met blokjes kaas of worst of wat er dan ook die week in de aanbieding is. Je snapt dat mijn jongens als eerste die kant op liepen! Nu nog trouwens. Niks veranderd in al die jaren. Die winkeliers geven natuurlijk niet zomaar een deel van hun voorraad gratis weg. Zij weten ook dat proeven en ervaren de kans op kopen vergoot. Het is ook een prima 'conversation piece'. Een gesprekje aanknopen met je potentiële kant is natuurlijk altijd waardevol. Dit helpt enorm het proces van 'leren kennen, aardig vinden en vertrouwen' te versnellen. Als alles hetzelfde is kopen vrienden van vrienden. En als dingen niet hetzelfde zijn....kopen vrienden van vrienden. Oftewel, wij zijn geneigd pas iets te kopen wanneer we de ander aardig vinden en vertrouwen. Ook in de zakelijke markt! Dat proces van 'leren kennen, aardig vinden en vertrouwen' kan soms heel snel gaan, maar ook jaren duren. Ik las laatst dat het bij iemand zeven jaar had geduurd voordat deze overging tot aankoop van een dienst. Al die tijd volgde ze de onderneemster in kwestie wel, maar had ze nooit iets gekocht. Toegegeven, dit is vrij extreem. Feit blijft dat er tijd overheen gaat voordat een volstrekt vreemde iets van je gaat afnemen. Het is dus belangrijk om een proces te hebben dat het hele 'leren kennen, aardig vinden en vertrouwen' regelt. We noemen dat ook wel een marketing- en salesfunnel. Oftewel een soort trechter waar je aan de bovenkant geïnteresseerden in 'gooit' en aan de onderkant klanten 'uitkomen'. Een goede manier om zoveel mogelijk geïnteresseerden je trechter in te krijgen is ze een blokje kaas aanbieden. Niet letterlijk natuurlijk, maar wel een lekker-makertje. Iets waar ze wat aan hebben, wat (een deel van) hun probleem oplost. Liefst digitaal en geautomatiseerd, zodat je het maar één keer hoeft te maken en er niet meer naar om hoeft te kijken. Je kunt denken aan een e-book met allerlei tips, maar ook een gratis (digitale) training. Dit bied je aan op je website en in ruil vraag je een e-mail adres. Staan ze gelijk op je lijst en kun je ze verder je trechter in trekken. Zelf ben ik ook bezig met een nieuw blokje kaas, oftewel een weggever. Een e-book met 20+ manieren om aan klanten te komen. Nu lijkt het me goed om er ook echte ervaringen met een bepaalde methode in te zetten. Ik vind het zelf ook altijd fijn om te lezen hoe andere ondernemers iets gedaan hebben. Heb jij een goed werkende methode om klanten te vinden en wil je er iets over kwijt? Bel of mail me dan even, ik neem je verhaal graag op in mijn weggever. Uiteraard met vermelding van je bedrijfsnaam en weggever als je die hebt. Heb je nog geen weggever op je website, maar wil je dit wel? En heb je geen idee wat je dan zou moeten weggeven? Meld je dan aan voor een gratis inspiratiegesprek van een half uur. Ik weet zeker dat we aan het eind een weggever voor je bedacht hebben. Simone
0 Reacties
Uw commentaar zal worden geplaatst nadat het is goedgekeurd.
Laat een antwoord achter. |
Archief
Januari 2021
Categorieën
Alles
|