Buro NNM | No Nonsense Marketing
  • Home
  • Aanbod
  • Blog
  • Over mij
  • Contact

Social media uitgelegd, deel 1

 
Foto
gratis download
Afrika heeft the big 5, social media heeft the big 3. Facebook, LinkedIn en Instagram.
 
Social media is superhandig voor je bedrijf. Je kunt er je kennis op delen en daarmee je expert status verhogen, het brengt je makkelijk in contact met je doelgroep en het is gratis! 
 
Kortom, elk zichzelf respecterend bedrijf ‘zit’ op social media.
 
Maar welke kies je? Hoe zet je het in? Waar zit jouw doelgroep en op welke tijden zijn zij actief?
Allemaal legitieme en belangrijke vragen die jij waarschijnlijk ook hebt. Daarom vind je hieronder factsheets van Facebook, LinkedIn en Instagram om je hiermee te helpen.

Facebook
 
 Wat is het?
Wat valt er nog over Facebook te zeggen dat nog niet is gezegd, weinig. Bedacht door Mark Zuckerberg, ooit om in contact te blijven met zijn studiegenoten. Inmiddels uitgegroeid tot een wereldwijd opererend bedrijf. In Nederland zijn er zo'n 10,8 miljoen gebruikers, waarvan 7,6 miljoen dagelijks.
 
Wie zitten er op?
  • 20-39 jarigen zit maar liefst 89% op Facebook
  • van de 40-64 jarigen 77%.
  • Tot 19 jaar 72%.
 
Hoe zet je het in?
Het valt niet mee om je bedrijf zichtbaar te krijgen op Facebook. Mark en zijn makkers hebben besloten dat privé berichten voorrang krijgen op bedrijfsberichten. Daarnaast zien niet al jouw volgers ook alle berichten die je plaatst.
 
Wat te doen?
  • Zorg voor interactie.
  • Plaats berichten die oproepen tot reageren of delen en natuurlijk moeten ze inhoudelijk interessant zijn voor je ideale klant.
  • Foto's en filmpjes (Facebook live) doen het ook goed.
  • De zogenaamde "stories" kun je ook goed gebruiken om interactie te creëren. Hier kun je bijvoorbeeld een kijkje achter de schermen geven. Het zijn berichten die maar een beperkte tijd op Facebook blijven en dan weer verdwijnen.
 
Wanneer posten?
  • Beste dagen: donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag. Berichten op zaterdag en zondag hebben een hogere betrokkenheid.
  • Beste tijden: dat is vrij lastig om te zeggen. Je kunt hiervoor op je eigen Facebookpagina kijken bij Statistieken->berichten->wanneer zijn je fans online. Mijn ervaring met mijn eigen klanten is dat hun volgers meestal tussen 11:00 uur en 13:00 uur en ’s avonds rond 23:00 uur actief zijn.
  
LinkedIn
 
 Wat is het?
Dit is meer een netwerkclub, dan een vriendenclub. LinkedIn is bedoeld voor werkende mensen. Of je nu in loondienst bent of voor jezelf werkt. De bedoeling is netwerken, je zakelijke contacten uitbreiden, maar dan digitaal. Heel handig bij sollicitaties of om als ondernemer ergens geïntroduceerd te worden. In Nederland zijn er zo'n 4,4 miljoen gebruikers.
 
Wie zitten er op?
  • 20-39 jarigen 40%
  • van de 40-64 jarigen 36%.
 
Hoe zet je het in?
In de eerste plaats zoals je ook je offline netwerk gebruikt:
  • Kijk of je geïntroduceerd kunt worden bij personen of bedrijven waar je graag mee wilt werken. Je kunt heel handig zoeken op bedrijfsnaam of specifieke zoekwoorden. Je ziet onmiddellijk of jij iemand kent, die iemand kent, die bij dat bedrijf werkt. Warme contacten dus.
  • Daarnaast kun je op je tijdlijn berichten plaatsen die je ideale klant interessant vindt. Een beetje zoals op Facebook. Er komen ook steeds meer functionaliteiten van Facebook "overgewaaid" naar LinkedIn.
  • Zorg ook hier voor berichten die je ideale klant aanspreken en voor interactie.
 
Wanneer posten?
  • Beste dagen: dinsdag, woensdag en donderdag. Berichten aan het begin en eind van de week worden minder goed bekeken.
  • Beste tijden: tussen 07:00 uur en 08:00 uur, om 12:00 uur en tussen 17:00 uur en 18:00 uur. Net voor en na werktijd en tijdens de lunchpauze dus.
 
 Instagram
 
Wat is het?
Je zou het niet zeggen, maar Instagram bestaat pas sinds 2010. Het werd in korte tijd zo populair dat het 2 jaar later door Facebook werd overgenomen. Instagram is vooral bedoeld voor het delen van foto's en video's. Nederland telt 4,1 miljoen gebruikers. Instagram was vooral populair onder creatievelingen, maar wordt meer en meer door bedrijven gebruikt. Erg handig is het gebruik van hashtags om je favoriete onderwerpen te vinden
 
Wie zitten er op?
  • 15-19 jaar 73%
  • 20-39 jarigen 46%
  • van de 40-64 jarigen 22%.
 
Hoe zet je het in?
Omdat het bij Instagram voornamelijk om foto's en video's draait, is dit medium vooral geschikt wanneer je producten of diensten aanbiedt in de creatieve sector of bijvoorbeeld persoonlijke verzorging. Denk hierbij aan fotografie, schoonheidsbehandelingen, yoga etc. Als het maar mooie plaatjes oplevert.
Toch kun je ook wanneer je ‘saaie’ diensten levert veel aan Instagram hebben. Bijvoorbeeld door kijkjes achter de schermen te geven of plaatjes van gratis e-books of andere dingen die je weggeeft te plaatsen.
 
Wanneer posten?
  • Beste dagen: maandag en donderdag. Zondag schijnt de slechtste dag te zijn.
  • Beste tijden: tussen 08:00 uur en 09:00 uur. Tussen 15:00 uur en 16:00 uur kun je het beste vermijden. Post voornamelijk buiten werktijden.

Foto
Over Buro No Nonsense Marketing
 
Denk je na het lezen van deze tips: “Klinkt allemaal logisch, maar hoe doe ik dat voor mijn bedrijf?”
 
Of misschien heb je wel een idee wat je zou kunnen doen, maar heb je geen tijd om alles uit te werken en uit te voeren.
 
Het liefst zou je dat overlaten aan iemand anders. Iemand die jou en jouw bedrijf snapt, die net zo goed is in marketing als jij in jouw vak, die aan een half woord genoeg heeft en het klappen van de zweep kent. Iemand die met je meedenkt over hoe je verder kunt groeien, daar een plan voor maakt en het dan vervolgens ook kan uitvoeren. Wel graag met een pragmatische aanpak. Marketing is prima, maar het moet natuurlijk wel gewoon geld opleveren.
 
Ik geloof dat marketing helemaal niet ingewikkeld, schreeuwerig of duur hoeft te zijn. Marketing is niets anders dan jouw verhaal aan je ideale klant vertellen. Ik kom graag met je in contact om je er meer over te vertellen. Stuur mij een mail of bel me, ik sta voor je klaar!
0 Reacties

Uw commentaar zal worden geplaatst nadat het is goedgekeurd.


Laat een antwoord achter.

    Archief

    December 2020
    November 2020
    Oktober 2020
    September 2020
    Juli 2020
    Juni 2020
    Mei 2020
    April 2020
    Maart 2020
    December 2019
    November 2019
    Oktober 2019
    September 2019
    Augustus 2019
    Juli 2019
    Juni 2019
    Mei 2019
    April 2019
    Maart 2019
    Februari 2019
    Januari 2019
    December 2018
    November 2018
    Oktober 2018

    Categorieën

    Alles
    1 Jouw Verhaal
    2 Je Ideale Klant
    3 Vertellen
    Aanbod
    Acquisitie
    Blog
    Contentkalender
    Facebook
    Gratis Download
    Instagram
    LinkedIn
    Marketingkalender
    Prijs
    Prijsstrategie
    Product
    Productontwikkeling
    Prospects
    Social Media
    Verkopen
    Website

Proudly powered by Weebly
  • Home
  • Aanbod
  • Blog
  • Over mij
  • Contact