Het is dus goed om extra's rondom je product te bieden. Niet alleen om je klanten meer tevreden te houden, maar ook en misschien wel vooral om je te onderscheiden van je concurrenten. Als alles hetzelfde is, is prijs nog het enige dat jou anders maakt dan je concurrent. En op prijsdiscussies met je klanten zit je niet te wachten. Maar hoe doe je dat? Hoe zorg je ervoor dat je meer waarde biedt? Gelukkig heeft iemand anders daar al over nagedacht…..Philip Kotler. Hij is een Amerikaanse professor en marketing goeroe. Hij bedacht dat een product uit 3 verschillende ‘lagen’ of niveaus bestaat. Er is ook een versie in omloop met 5 niveaus, maar ik houd het op 3. Het moet wel No Nonsense blijven! Kotler’s 3 productniveaus 1. Kernproduct
Het kernproduct is de daadwerkelijke functie van het product. Je kunt het zien als de oplossing van een probleem. Een webbouwer die een website maakt, lost het probleem op dat zijn klant vindbaar wil zijn op internet. Een administratiekantoor dat een jaarrekening opstelt lost het probleem op dat de klant inzage in zijn financiën moet geven aan bijvoorbeeld de Belastingdienst. Een boormachine levert een oplossing voor het maken van gaten in de muur. Kortom, het kernproduct is niet tastbaar, maar is wel de fundamentele functie van het product. Op dit niveau zijn alle producten gelijk en is er alleen concurrentie op prijs. 2. Tastbare product Het tastbare product gaat over het product zelf. Dit zijn de eigenschappen en functies van het product of de dienst. Daarnaast behoort de verpakking, vormgeving, kwaliteit en de merknaam ook tot het tastbare product. Op dit niveau is er al meer onderscheidend vermogen tussen de producten en is prijs al minder belangrijk. Hier wordt, door de grote merken, ook een merkvoorkeur gecreëerd. In het geval van het administratiekantoor kun je hier bijvoorbeeld denken aan een bekende franchiseketen waarbij ze zijn aangesloten. Of een webbouwer die de laatste trends in zijn websites verwerkt. 3. Uitgebreide product Tot het uitgebreide product behoren alle extraatjes die aangeboden worden, zoals de service, (extra) garantie en bijvoorbeeld het thuisbezorgen of installeren van het product. Maar ook een totaaloplossing of -pakket i.p.v. losse diensten. Je kunt ook denken aan bijvoorbeeld betalingsregelingen, zoals termijnbetaling of no-cure no pay. Als het maar in de ogen van je klant meer waarde biedt. Zo is het nog makkelijker om jezelf te onderscheiden van je concurrent en daarmee een goede prijs te vragen. De kunst is dus om allerlei extra’s rondom het kernproduct te ontwikkelen. Uiteraard moeten deze wel voldoen aan de klantbehoeften. Op deze manier wordt het onderscheidend vermogen steeds groter en daarmee het voordeel t.o.v. je concurrenten.
2 Reacties
Sonja
12/9/2019 10:26:40
Interessant artikel Simone!
Antwoord
Uw commentaar zal worden geplaatst nadat het is goedgekeurd.
Laat een antwoord achter. |
Archief
Januari 2021
Categorieën
Alles
|