Verkoopkanalen speciaal voor diensten 1. Op locatie Je kunt terplekke bij je klant je dienst leveren. Stel, je bent een HR consultant dan kun je ervoor kiezen om 1 of meerdere dagen in de week bij je klant op kantoor te gaan werken. Zo kun je makkelijk met diverse mensen overleggen, gebruik je dezelfde systemen als de medewerkers van je klant en krijg je ook meer gevoel bij het reilen en zeilen daar op kantoor. Dat kan je weer op ideeën brengen voor nieuwe diensten. Heel handig! 2. Virtueel Een aantal jaar gelden was dit nog totaal nieuw, maar nu doen we niet anders meer. Je communiceert met je klant via telefoon, e-mail, Skype en je kunt je documenten in de Cloud zetten zodat je klant er ook bij kan. Eigenlijk alles wat je ook op een kantoor zou doen, maar dan allebei op je eigen werkplek. Dit is dan ook de meest voorkomende manier van het aanbieden van diensten. Vooral makkelijk wanneer je een afgerond geheel moet opleveren, zoals grafisch ontwerpers of tekstschrijvers dat doen. 3. Derden Soms is het handig en makkelijk om via derden je diensten aan te bieden. Dit kunnen bijvoorbeeld (detacherings)bureaus zijn of bedrijven die vergelijkbare diensten leveren. Stel je bent een trainer/coach, dan kun je via grotere organisaties ingehuurd worden om voor hun klanten een training te verzorgen. Zij hebben jouw specialisme niet in huis, maar door jou in te huren kunnen ze wel een bredere doelgroep helpen. Jij krijgt op jouw beurt toegang tot een doelgroep waar je misschien nooit mee in aanraking was gekomen. Nog een voordeel, zij doen alle marketing en sales inspanningen! 4. Workshops en seminars Misschien geef je al workshops, maar heb je het nooit als een verkoopkanaal gezien. Het kan namelijk ook ter promotie van jezelf als expert zijn. Toch zijn workshops en seminars wel degelijk een apart verkoopkanaal. In plaats van dat je in een 1 op 1 relatie met je klant de diepte ingaat voor een hogere prijs, bied je hier een wat eenvoudigere versie van je dienst aan, maar wel voor een veel groter publiek. Dit op zich kan winstgevend zijn, maar het zorgt ook voor naamsbekendheid en nieuwe leads. Twee vliegen in één klap! 5. Publicaties Hierbij moet je denken aan het leveren van je dienst (lees kennis) in de vorm van een boek, blog, nieuwsbrief. Je kunt ook een afgeschermd gedeelte op je website maken waar betalende klanten extra informatie, tips, trainingen etc. kunnen zien en downloaden. Doorverwijzingen/samenwerkingsverbanden Een heel bekend fenomeen, vooral bij ZZP’ers, zijn doorverwijzingen van en samenwerken met anderen. Bijvoorbeeld een webbouwer moet voor een klant een website maken en schakelt daarbij ook een copywriter en vormgever in. Zo kun je van elkaars netwerk gebruik maken. Je kunt zelfs denken aan bundelkorting voor de klant of commissie voor het aanbrengen van leads. Hulp nodig?Denk je na het lezen van deze tips: “Klinkt allemaal logisch, maar hoe doe ik dat voor mijn bedrijf?”
Of misschien heb je wel een idee wat je zou kunnen doen, maar heb je geen tijd om alles uit te werken en uit te voeren. Het liefst zou je dat overlaten aan iemand anders. Iemand die jou en jouw bedrijf snapt, die net zo goed is in marketing als jij in jouw vak, die aan een half woord genoeg heeft en het klappen van de zweep kent. Iemand die met je meedenkt over hoe je verder kunt groeien, daar een plan voor maakt en het dan vervolgens ook kan uitvoeren. Wel graag met een pragmatische aanpak. Marketing is prima, maar het moet natuurlijk wel gewoon geld opleveren. Ik geloof dat marketing helemaal niet ingewikkeld, schreeuwerig of duur hoeft te zijn. Marketing is niets anders dan jouw verhaal aan je ideale klant vertellen. Ik kom graag met je in contact om je er meer over te vertellen. Stuur mij een mail of bel me, ik sta voor je klaar! Groetjes, Simone
0 Reacties
Uw commentaar zal worden geplaatst nadat het is goedgekeurd.
Laat een antwoord achter. |
Archief
Januari 2021
Categorieën
Alles
|