Hoe vergroot je je omzet bij bestaande klanten?
1. Een duurder product aanbieden (upselling) Ikea is hier een goed voorbeeld van. Je gaat er naartoe voor de Billy boekenkast van € 50,-. Eenmaal in de winkel vind je wit toch wel saai en heb je liever een andere kleur. En wat blijkt….die is een stuk duurder! Ook die leuke deuren om alle troep achter te verbergen, kosten extra. En voor je het weet loop je met een knalrode boekenkast met deuren de winkel uit en ben je ipv € 50,- zo’n € 75,- lichter. Misschien voelt dit voor jou een beetje als oplichterij of op z’n minst sluw en dat ben ik wel met je eens. Toch is het de moeite waard eens na te denken hoe jij dit in jouw bedrijf kunt toepassen. Misschien bied je verschillende abonnementen en kun je je klanten laten “upgraden”. Of je kunt je dienst ook in meerdere prijsvarianten aanbieden en bij elke hogere prijs bied je meer diensten/service. Heb je geen verschillende prijsklassen? Bedenk dan eens wat je extra kunt bieden en wat je daarvoor kunt vragen. Of de andere kant op, wat je weg kunt laten zodat je een goedkoper aanbod krijgt. Dit gebruik je dan als “lokkertje’ voor nieuwe klanten, die je daarna weer kunt upgraden. 2. Nieuwe producten aanbieden (cross selling) Dit zijn echt producten/diensten die je nieuw hebt bedacht. Innovatie dus. Dit is makkelijker dan het op het eerste gezicht lijkt. Vaak geeft een klant zelf al aan: ”Zou je dit óók voor me kunnen oplossen?” Geen probleem! Natuurlijk kun je dat. Kijk eens of er meer klanten zijn die hier profijt van kunnen hebben en maak er een nieuw product van. Vergeet dan niet om je andere klanten hierover te informeren. Houd het wel relevant! 3. Meer van hetzelfde verkopen (deep selling) Hier gaat het echt om meer producten verkopen en vaak gaat dat gepaard met een korting. Bijvoorbeeld 100 flyers voor een fractie meer verkopen dan 50 flyers. Vooral voor productiebedrijven is dit handig om de capaciteit van de machines volledig te benutten. In de dienstverlening is dit wat lastiger, omdat het om de inzet van uren gaat. Maar niet onmogelijk! Zie de inzet van je uren ziet als een productiemiddel en daar wil je dus de capaciteit volledig van benutten. Stel je bent een coach. Maakt even niet uit waarin en voor wie. In plaats van je standaard 3 sessies om iets aan te pakken, kun je ook 5 sessies aanbieden met een kleine korting. De kans dat je klant voor die 5 sessies gaat is groot. Hij krijgt meer waarde voor een relatief lagere prijs. Je zou ook kunnen denken aan een strippenkaart of zo iets dergelijks. Met een kleine korting stimuleer je je klanten om toch meer af te nemen dan ze in eerste instantie van plan waren. Je geeft weliswaar een korting, maar dit is veel efficiënter en effectiever dan dat je een nieuwe klant moet zoeken voor die extra uren. Dus, wil je je omzet vergoten? Kijk dan eerst eens wat je bij je bestaande klanten kunt doen. Ik help je hier graag mee! Bel of mail me gerust.
0 Reacties
Uw commentaar zal worden geplaatst nadat het is goedgekeurd.
Laat een antwoord achter. |
Archief
Januari 2021
Categorieën
Alles
|