Buro NNM | No Nonsense Marketing
  • Home
  • Aanbod
  • Blog
  • Over mij
  • Contact

Wat is mijn volgende stap?

 
Foto
Misschien herken je dit?

Je bent al een paar jaar bezig als zelfstandig ondernemer en het loopt best goed. Je hebt besloten dat je verder wilt groeien en opeens komen er een hoop vragen op je af.

"Moet ik personeel aannemen?" "Moet ik me meer focussen?" " Wat kan ik extra bieden zodat ik een hogere prijs kan vragen?"
Soms is het dan handig om naar de literatuur te kijken. Er zijn namelijk een aantal strategieën die je kunnen helpen met je vraag. Weten welke dat zijn en hoe je die inzet?
In de literatuur zijn een aantal strategieën te vinden die je hiermee kunnen helpen. Zo is er de groeistrategie van Ansoff en de concurrentiestrategie van Porter. Waar ik je op wil attenderen is de waardepositie (value disciplines) van Treacy & Wiersema.

Zij stellen dat een bedrijf altijd zal uitblinken in datgene waar het goed in is. Beetje vergelijkbaar met de kreet 'je wordt nooit Olympisch kampioen in je zwakke punten'. 

De waarde van het bedrijf wordt bepaald door externe partijen zoals de klanten en leveranciers. Het zijn er drie:
  1. Kostenleiderschap (operational excellence). Dit soort bedrijven streven naar zo laag mogelijke kosten in combinatie met een zo hoog mogelijke kwaliteit en koopgemak. Dit doen ze door hun processen enorm te stroomlijnen. Voorbeelden zijn Lidl, Aldi, Hema en Ryanair.
  2. Productleiderschap (product leadership). Deze bedrijven streven naar continue vernieuwing en innovatie en willen marktleider zijn in dat specifieke productsegment. Als gevolg hiervan investeren ze veel in onderzoek, heeft het een flexibel karakter en stimuleren ze creativiteit. Voorbeelden zijn Apple en Bang & Olufsen.
  3. Klantenpartnership (customer intimicy). Hierbij staat de klant en klantwens centraal. Het bedrijf is continu bezig aan de wensen van de klant te voldoen en levert voornamelijk maatwerk en één-op-één oplossingen. De focus ligt op langdurige klantrelaties. Voorbeelden zijn de Rabobank en Van Lanschot bankiers.

Door de aard van het zelfstandig ondernemerschap is kostenleiderschap meestal niet haalbaar. Er zullen in jouw vakgebied altijd grotere bedrijven zijn die iets vergelijkbaars kunnen aanbieden tegen een lagere prijs.

Productleiderschap is voor zelfstandig ondernemers een behoorlijke uitdaging omdat het veel investeringen vereist. Niet iedereen kan of wil dat.

Wat mij betreft past de strategie van klantenpartnership uitstekend bij een zelfstandig ondernemer. Doordat je alleen bent of met een klein team, kun je makkelijker een goede relatie met je klant opbouwen. Je weet waarschijnlijk allerlei kleine details van je klant. Daar kan geen CRM systeem tegen op! 

​De vraag is alleen hoe je dat dan handjes en voetjes gaat geven. Misschien daarover een andere keer meer........
0 Reacties

Uw commentaar zal worden geplaatst nadat het is goedgekeurd.


Laat een antwoord achter.

    Archief

    Januari 2021
    December 2020
    November 2020
    Oktober 2020
    September 2020
    Juli 2020
    Juni 2020
    Mei 2020
    April 2020
    Maart 2020
    December 2019
    November 2019
    Oktober 2019
    September 2019
    Augustus 2019
    Juli 2019
    Juni 2019
    Mei 2019
    April 2019
    Maart 2019
    Februari 2019
    Januari 2019
    December 2018
    November 2018
    Oktober 2018

    Categorieën

    Alles
    1 Jouw Verhaal
    2 Je Ideale Klant
    3 Vertellen
    Aanbod
    Acquisitie
    Blog
    Contentkalender
    Facebook
    Gratis Download
    Instagram
    LinkedIn
    Marketingkalender
    Prijs
    Prijsstrategie
    Product
    Productontwikkeling
    Prospects
    Social Media
    Verkopen
    Website

Proudly powered by Weebly
  • Home
  • Aanbod
  • Blog
  • Over mij
  • Contact