Soms is het dan handig om naar de literatuur te kijken. Er zijn namelijk een aantal strategieën die je kunnen helpen met je vraag. Weten welke dat zijn en hoe je die inzet? In de literatuur zijn een aantal strategieën te vinden die je hiermee kunnen helpen. Zo is er de groeistrategie van Ansoff en de concurrentiestrategie van Porter. Waar ik je op wil attenderen is de waardepositie (value disciplines) van Treacy & Wiersema.
Zij stellen dat een bedrijf altijd zal uitblinken in datgene waar het goed in is. Beetje vergelijkbaar met de kreet 'je wordt nooit Olympisch kampioen in je zwakke punten'. De waarde van het bedrijf wordt bepaald door externe partijen zoals de klanten en leveranciers. Het zijn er drie:
Door de aard van het zelfstandig ondernemerschap is kostenleiderschap meestal niet haalbaar. Er zullen in jouw vakgebied altijd grotere bedrijven zijn die iets vergelijkbaars kunnen aanbieden tegen een lagere prijs. Productleiderschap is voor zelfstandig ondernemers een behoorlijke uitdaging omdat het veel investeringen vereist. Niet iedereen kan of wil dat. Wat mij betreft past de strategie van klantenpartnership uitstekend bij een zelfstandig ondernemer. Doordat je alleen bent of met een klein team, kun je makkelijker een goede relatie met je klant opbouwen. Je weet waarschijnlijk allerlei kleine details van je klant. Daar kan geen CRM systeem tegen op! De vraag is alleen hoe je dat dan handjes en voetjes gaat geven. Misschien daarover een andere keer meer........
0 Reacties
Uw commentaar zal worden geplaatst nadat het is goedgekeurd.
Laat een antwoord achter. |
Archief
Januari 2021
Categorieën
Alles
|