Buro NNM | No Nonsense Marketing
  • Home
  • Aanbod
  • Blog
  • Over mij
  • Contact

Wel of geen prijzen op je website?

 
Foto
Goede vraag!

Een psycholoog zou waarschijnlijk vragen: "Wat denk je er zelf van?". Gelukkig ben ik geen psycholoog!

Ik merk dat dit bij veel zelfstandig ondernemers een gevoelig punt is. 

​Zelf heb ik het wel gedaan en ik leg je graag uit waarom.
Persoonlijk heb ik niet zo veel op met de Amerikaanse cultuur, maar er is één ding waar ik wel erg jaloers op ben: de relaxte manier waarop zij durven praten over geld. Over hoeveel ze verdienen, hoeveel iets gekost heeft, dat soort dingen. Hier in Nederland, ik weet het niet van andere Europese landen, doen we daar toch altijd een beetje spastisch over. 

Waarschijnlijk is dat ook de reden dat veel zelfstandig ondernemers hun prijzen niet op hun website willen of durven zetten. Helemaal al niet voor geleverde diensten. Voor tastbare producten is dat toch iets gangbaarder en dus makkelijker.

Ook ik heb met die vraag geworsteld toen ik startte. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om het wel te doen. Voornamelijk om de volgende twee redenen:

1. Het schept duidelijkheid
Het komt regelmatig voor dat ik in gesprekken met mogelijke klanten de vraag krijg wat mijn hulp kost. Ik kan en durf dan zonder blikken en blozen te zeggen wat het kost. Het staat namelijk ook op de website waar iedereen het kan zien. 
Ondernemers die mijn hulp willen inroepen weten van tevoren waar ze aan toe zijn. Dat heeft als voordeel dat we in het kennismakingsgesprek ons volledig kunnen focussen op de oplossing, zonder dat de klant zich af hoeft te vragen wat dat allemaal wel niet moet gaan kosten.

2. Het werkt als een filter
Ik merk dat veel ondernemers hun prijzen niet op de website willen of durven zetten in de angst dat zij daarmee klanten afschrikken. Dat snap ik heel goed. Dat was ook één van mijn angsten. De reden dat ik het tóch heb gedaan is eigenlijk dezelfde als waarom het zo belangrijk is om voor een specifieke doelgroep te kiezen. Het lijkt alsof je hiermee klanten uitsluit, maar het tegendeel is waar. Ondernemers die om wat voor reden dan ook niet mijn prijs kunnen of willen betalen, zijn niet mijn klanten. Dat klinkt cru, maar dat is het zeker niet. Door je prijzen te vermelden voorkom je dat jij en je potentiële klant een hoop tijd steken in het voortraject om er vervolgens achter te komen dat het niks gaat worden. Dat is voor beide partijen een teleurstelling. Die vang je hiermee voor een groot gedeelte af.

Ik begrijp dat het een heel persoonlijk iets is. Als je er niet zeker over bent, bedenk dan wat je zelf prettig vindt wanneer jij iemand wilt inhuren. Vind je het fijn om van tevoren te weten wat die persoon jou gaat factureren? Zet dan ook op jouw website je prijzen.
Vind je het zelf minder belangrijk, dan kun je het ook weglaten. 

Meestal trek je namelijk de klanten aan die een beetje op je lijken. De kans is dus groot dat jouw klant er net zo over denkt als jij!

0 Reacties

Uw commentaar zal worden geplaatst nadat het is goedgekeurd.


Laat een antwoord achter.

    Archief

    Januari 2021
    December 2020
    November 2020
    Oktober 2020
    September 2020
    Juli 2020
    Juni 2020
    Mei 2020
    April 2020
    Maart 2020
    December 2019
    November 2019
    Oktober 2019
    September 2019
    Augustus 2019
    Juli 2019
    Juni 2019
    Mei 2019
    April 2019
    Maart 2019
    Februari 2019
    Januari 2019
    December 2018
    November 2018
    Oktober 2018

    Categorieën

    Alles
    1 Jouw Verhaal
    2 Je Ideale Klant
    3 Vertellen
    Aanbod
    Acquisitie
    Blog
    Contentkalender
    Facebook
    Gratis Download
    Instagram
    LinkedIn
    Marketingkalender
    Prijs
    Prijsstrategie
    Product
    Productontwikkeling
    Prospects
    Social Media
    Verkopen
    Website

Proudly powered by Weebly
  • Home
  • Aanbod
  • Blog
  • Over mij
  • Contact